Képzési és kimeneteli követelmények
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése
- Vasúti pályaépítési és fenntartási szakmérnöki szakirányú továbbképzési szak
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése
- Vasúti pályaépítési és fenntartási szakmérnök
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: műszaki
4. A felvétel feltétele
a) építőmérnöki alapképzési szakon szerzett oklevél, vagy
b) egalább alapképzési szakon szerzett közlekedésmérnöki, gépészmérnöki végzettség és legalább 5 éves vasútépítési, vasúttechnológiai vagy fenntartási területen folyamatosan végzett, igazolt szakmai gyakorlat.
5. A képzési idő: 2 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60
7. A képzés során megszerezhető kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés
- felkészítést nyújt a vasútépítés és pályafenntartás területén dolgozó mérnökök és szakemberek részére tudásuk, ismereteik bővítéséhez, korszerűsítéséhez, elsősorban gyakorlati szakmai tudásuk mélyítéséhez, a legújabb technológiák megismeréséhez
- biztosítja a vasúti közlekedési ismeretekkel rendelkező szakemberek számára a nappali oktatásban megszerzett tudásanyag speciális területeinek bővítését.
A képzéssorán a hallgató következő képességeinek, kompetenciáinak kialakítása és fejlesztése valósul meg
- elemző, problémamegoldó kézség, képességek kialakítása, fejlesztése az adott területen,
- komplex, és mindig a legfrissebb tudásanyag megszerzése és hasznosítása.
A szakirányú továbbképzés ajánlható
A közlekedésépítés területein dolgozó, illetve ilyen jellegű munkákat irányító, szervező szakemberek és középvezetők számára.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök kreditértékei
Ismeretkörök | Kreditérték |
---|---|
Vasúti pályarehabilitáció ütemtervezése | 8-12 kredit |
Vasúti üzem és pályafenntartás | 8-12 kredit |
Hézagnélküli felépítmény gyakorlati vonatkozásai | 8-12 kredit |
Vasúti pályaszerkezetek | 4-6 kredit |
Számítógépes segédprogramok | 4-8 kredit |
Kivitelezés, beruházás | 4-6 kredit |
Vezetési és jogi ismeretek | 4-6 kredit |
9. A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit
Képzési program
1. A képzésért felelős kar
- Debreceni Egyetem Műszaki Kar
2. A szakért felelős oktató
- Ungvárai Ádám tanársegéd, DE MK Építőmérnöki Tanszék
3. Képzési cél
Olyan speciális és naprakész ismeretekkel rendelkező okleveles szakmérnökök képzése, akik mérnöki szakképzettségük és felsőfokú szakismereteik birtokában folytatott eredményes mérnöki tevékenységük során szerzett tapasztalataikra támaszkodva képesek a vasúti pályaépítési és fenntartási folyamatok, a vasútépítési és fenntartási projektek komplex irányítására és vezetésére. A résztvevők kiképzése és felkészítése a nemzetközi és hazai piaci viszonyok közötti működésre, versenyképes ismeretek elsajátítása, különös tekintettel az Európai Unió integrált piacán való működésre. A képzés felkészítést nyújt a vasútépítés és pályafenntartás területén dolgozó mérnökök és szakemberek részére tudásuk, ismereteik bővítéséhez, korszerűsítéséhez, elsősorban gyakorlati szakmai tudásuk mélyítéséhez, a legújabb technológiák megismeréséhez, biztosítja a vasúti közlekedési ismeretekkel rendelkező szakemberek számára a nappali oktatásban megszerzett tudásanyag speciális területeinek bővítését. A képzés fejleszti, ill. kialakítja az elemző, problémamegoldó készségeket, biztosítja a komplex, és mindig a legfrissebb tudásanyag megszerzését és hasznosítását. Ezeken túlmenően a résztvevők megismerkedhetnek az új pályaépítési technológiákkal, építésmódokkal a vasútépítés területén. A képzés felkészít a szakterületen a problémák felismerésére és azok megoldására, érdemi és használható megoldások kidolgozására, - szakmai, környezeti, társadalmi és etikai szempontokat egyaránt mérlegelő – önálló irányítói feladatok ellátására.
4. A képzés formája
- Levelező oktatás
5. A képzés szerkezete
A képzés 2 féléves. Félévenként 6 alkalommal, konzultációnként 2 napon keresztül történik az oktatás. A tantervi háló alapján látható, hogy összesen a teljes kurzusra vetítve 180 elméleti és gyakorlati órában részesülnek a hallgatók (ebbe beletartoznak a szakdolgozat készítésére, illetve konzultálásra szánt órák is). Az egy konzultációra eső tanórák száma minden egyes szemeszterben 15 óra.
6. A képzés módszere
Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt – részben egymásra épülő, részben egymástól független – aláírások és félévközi jegyek megszerzéséből, valamint kollokvium letételéből, záróvizsgából, szakdolgozat elkészítéséből és annak védéséből tevődik össze.
7. Tanterv
A képzésben résztvevők számára összefoglaló táblázatban, ill. tantervi hálóban tüntettük fel a tantárgyak megnevezését, a szemeszterekre eső óraszámokat, a megszerezhető kreditek értékeit, a számonkérés módját valamint a tárgyak NEPTUN kódjait.
8. A résztvevők teljesítményét értékelő rendszer
Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt – részben egymásra épülő, részben egymástól független – tantárgyak félévközi és kollokviumi jegyeinek megszerzéséből, a választott szakdolgozat elkészítéséből és megvédéséből, valamint a Záróvizsga sikeres letételéből tevődik össze.
A szakdolgozat
A szakdolgozat olyan, konkrét szakterületen adódó vasúti pályaépítési és fenntartási szakmérnöki feladat megoldása, vagy kutatási feladat kidolgozása, amely a hallgató tanulmányai során megszerzett ismereteire támaszkodva, a helyszín, és ¬kiegészítő szakirodalmak tanulmányozásával - a belső és külső konzulensek irányításával - egy félév alatt elkészíthető. A jelölt a szakdolgozattal igazolja, hogy kellő jártasságot szerzett a tanult ismeretanyag gyakorlati alkalmazásában, képes a vasúti pályaépítési és fenntartási szakmérnök feladatainak elvégzésére és a tananyagon túl jártas a szakirodalomban is, amelyet értékteremtő módon képes alkalmazni. Formai követelmények: a szakdolgozat terjedelme 40-60 oldal és a kapcsolódó rajzi munkarészek
A záróvizsga
A Záróvizsgára bocsátás feltétele
- 60 kredit megszerzése a tantervben előírt módon, melyből 10 kredit a szakdolgozat
- a szakdolgozat elkészítése, benyújtása, és annak tanszéki elfogadása.
A Záróvizsga részei
- a szakdolgozat kidolgozásának ismertetése 10-12 perces prezentáció keretében,
- a szakdolgozat megvédése a Záróvizsga Bizottság által feltett kérdések megválaszolásával,
Az oklevél minősítése alapjául szolgáló számítás módja
- a tanulmányok egészére számított (halmozott) súlyozott tanulmányi átlag (A),
- a szakdolgozatra a külső és a belső konzulensek által adott jegyek átlaga (B),
- a záróvizsga-prezentációra kapott jegy (C).
Oklevél minősítése = (A + B + C) / 3
A kiszámított átlageredmény alapján az oklevelet a következőképpen minősítjük
Minősítés | Átlageredmény |
---|---|
Kiváló | 4,81 – 5,00 |
Jeles | 4,51 – 4,80 |
Jó | 3,51 – 4,50 |
Közepes | 2,51 – 3,50 |
Megfelelt | 2,00 – 2,50 |
Kitüntetéses oklevél
Kitüntetéses oklevelet kap az a hallgató, aki a záróvizsga minden tárgyából jeles eredményt ért el, a szakdolgozat és az összes többi vizsgájának és gyakorlati jegyének átlaga legalább 4,00, továbbá osztályzatai között közepesnél rosszabb nincs.
9. A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámításának rendje
A Vasúti pályaépítési és fenntartási szakmérnök szakirányú továbbképzési szak tantervében található tárgyak ismeretanyaga és azok elsajátítására szolgáló módszertani eszközök elsősorban a MÁV képzési programjában megtalálható elemeket tartalmazzák, annak megfelelően készült és épül fel. Az előző tanulmányokban elsajátított ismeretanyagok ennek a követelménynek csak részleteiben felelhetnek meg, ezért a korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok nem számíthatóak be.
A képzés költsége: 200.000 Ft/félév
Vasúti pályaépítési és fenntartási szakmérnök szakirányú továbbképzési szak tematika
Tantárgy programok
1. félév
Gépesített vasúti pályaépítések
Vasúti pályafenntartási munkák
Kivitelezés és beruházás gyakorlata
Infrastruktúra menedzser rendszer
2. félév
Hézagnélküli felépítmény fenntartása